În momentul în care semnează contractul cu banca, clienții tind să creadă că toate condițiile negociate rămân neschimbate, pe termen lung. În realitate însă, în funcție de fluctuațiile economice, băncile își iau libertatea de a modifica una sau mai multe clauze contractuale. În unele cazuri, aceste modificări sunt abuzive iar clienții nu au obligația să li se supună.
Limbajul bacherilor este adesea străin unui client care nu este specializat în domeniu. La fel ca și contractul, un act adițional trebuie studiat cu atenție. Acolo unde există neînțelegeri, clientul trebuie să caute consiliere. A semna fără a înțelege este complet nerecomandat.
„Clienții trebuie să fie pe deplin lămuriți, atunci când este vorba de acte adiționale. Indiferent dacă este vorba despre formulări sau termeni. Dacă există neclarități, consumatorii se pot adresa ANPC sau comisariatelor regionale sau județene. Astfel pot primi informații sau îndrumări de la personal specializat”, arată oficialii ANPC.
Băncile nu au dreptul de a modifica unilateral contractele
Clienții bancari trebuie să știe că nicio instituție financiară nu poate modifica unilateral contractul. Astfel, clienții care nu sunt de acord cu noile clauze stipulate de banca, pot refuza semnarea actului adițional. Dacă banca face presiuni sau dacă există amenințări, ele sunt complet ilegale și ar trebui depusă o plângere.
„Au fost situații în care, după aplicarea unui act adițional, sute de clienți au făcut plângere la ANPC. Băncile respective și-au asumat libertatea de a nu respecta un act normativ, iar acest lucru este un risc pe care și-l asumă”, continuă oficialii ANPC.
Clienții pot constata abuzul și după ce semnează actul adițional. Chiar și așa, ei pot depune o reclamație la sediul unității bancare în care să menționeze că actul adițional nu corespunde legii în domeniu.
„Clientul obține astfel un număr de înregistrare iar dupp acest moment, el poate depune o reclamație la Comisariatele Județene pentru Protecția Consumatorilor. Anexate la reclamație trebuie să fie o copie a actului adițional și a contractului inițial de credit”, continuă oficialii ANPC.
Există însă și situații în care băncile pot considera drept accept tacit al clientului, dacă acesta nu semnează actul într-o perioadă determinată de timp. acest lucru se poate întâmpla însă doar în cazul clauzelor care respectă limitele legii.
Postat de Mircea Vinteanu - Realtor & CRS -
Elite Imobiliare Constanta - Elite Vision And Consulting
Momentan nu exista opinii postate.